Doku blog

Doku blog

2013.03.26: Tűzoltók a március 15-iki havazás kezeléséről

2017. március 26. - doku.blog.hu

Emlékezetes tavasz lett a 2013-as: a szokatlan időjárás sokakat hagyott az út szélén. Szó szerint: a március 14-én megindult havazás több, mint 10000 embert hagyott az utakon, egy részük két éjszakát is az autójában töltött. Orbán 14-én még külföldön volt, 15-én erdélyieket "mentett" az autópályán. A min.elnök helyettes, Semjén Zsolt éppen Kézdivásárhelyre lovagolt be. A belügyminiszter először megtekintette az ünnepi rendezvényt, és csak utána kezdett bele a munkájába. Az autóban ülők közül sokan panaszkodtak arra, hogy csak egy sms-t kaptak a belügytől, de hókotrót sokáig nem. Az autópálya felhajtókat késve zárták le, így sokan még feljutottak a 12 kilométeres dugóba... A mentés irányítását, az állami szervek reakcióidejét és a reagálás módját sok kritika érte, bár ezt Bakondi György és Pintér Sándor visszautasították, mondván, az emberek viselkedtek felelőtlenül, amikor a várható havazás ellenére útnak indultak. Az alábbiakban a htfsz.hu-n közzétett tűzoltó visszaemlékezések olvashatók, a négy évvel ezelőtti internetes mémekkel színesítve. Szombat reggel 8 órakor leadtam a szolgálatot 11 körül szóltak, hogy vissza kell mennünk mert 12 után indul a busz velünk a hóban rekedt autók kimentésére. 13 óra előtt indultunk is XXX-re felvenni a kollégákat majd XXX-re31-en voltunk a buszon amit a Volán biztosított részünkre megyei megrendelés után. Miután teljes volt a létszám, közöltem a buszvezetővel hogy indulhatunk. Erre ő visszakérdezett, hogy hová? Mondtam neki, hogy aki a buszt rendelte az csak megmondta, hogy mi az úti célunk. A megrendelőt ő nem látta így nem tudja. Mindenesetre elindultunk XXX felé és rádióztam a megye felé, hogy határozzák meg hová kell mennünk,ők sem tudták elsőre azt mondta utána néznek. Beértünk XXXreott félre állítottam a buszt addig, míg nem tudjuk hová kell menni. Később közölték, hogy Bábolnára menjünk. Vegyük fel egymással a kapcsolatot, mert A-ról és B-ről is indultak buszok. A parancsnok kérte, hogy határozzák meg az útvonalat merre menjünk, mely utak járhatóak. Erre kapott két telefonszámot és közölték vele kérdezze meg a közút kezelőtől. Így jutottunk el az 1-es főút felé, haladtunk is az M6-oson, ott beszóltak, hogy azonnal álljon meg mind az összes busz a következő rádióforgalmazásig. Kerestünk egy pihenőt és vártunk, majd közölték velünk hogy forduljunk vissza állomáshelyünkre. Késő délután haza is értünk, azonnal jelentenem kellett a hazaérkezést valamint az utaslistát elküldeni a megyére. A buszvezetőt hívta az irányítója, hogy kérdezze meg tőlem kifogja fizetni a kirándulást, mert találják a megrendelőt. Közöltem vele, én csak annyit tudok tenni hogy a menetlevelét leigazolom, majd a többit a megye intézi. Hétfői szolgálatban kétszer is jelentettem megye felé a kirándulással kapcsolatban, majd jeleztem a pk-nak hogy mi lett volna, ha még dolgozunk is, mert a semmiről igen sokat kellett jelenteni. Úgy tudom, hogy más megyék is jártak így kirándulni egy jót szombat délután.

- - - - - - - - - - - -

20130315-Havazas09.jpg

Voltam önkéntes munkában a hóban rekedt autóknál az M1-en. Március 15-én hívott a híradós, hogy akadályoztatva vagyok-e és be tudok-e menni 2 órán belül a szolgálati helyre. 15 órakor hívtak, hogy akkor kezdjem is meg a behaladást.17 órakörül indult az busz 45 fővel (állítólag már előttünk elment egy turnus kb. ennyi fővel) annyi volt az infó M1-es autópálya koppanásig ott kapunk feladatot. Némi szervezetlenség volt, mivel a buszon kiderült, van egy komplett csoportos másnap szolgálatba lépő őrs, őket még indulás előtt leszállították. Az utazás 20 éves fűtetlen (!)Ikarus busszal kb. majd 6 óra volt. M1-es,ebben sok kaland volt. Az M1-es „koppanásig” valóban koppanás volt, mert az utolsó rendőrzárásnál jeleztük, hogy akkor itt vagyunk, hol van az irányítási pont vagy valami, de csak kinevetett. Aztán a velünk lévő megbízott tiszt nem kevés telefonálgatás árán kiderítetett ezt-azt. Visszatolattunk a koppanási ponttól az első lehajtóig. Utána rendőri felvezetéssel a szembe sávban feljutottunk a tett helyszínére 2 melegedő busszal együtt. Hólapát volt a buszon és űrhajós önmelegítő kaja és tea is, ezzel nem volt gond (még költőpénz is volt a csapat vezetőnél vész esetére). Ami hiányzott: kommunikációs eszköz. Nem szeretném kifizetni a velünk utazó kollega telefon számláját akire a csapot volt bízva. Világító eszközök. Persze aki hozott magával annak volt, illetve mentőszerek voltak kirendelve világítani, de azért éjszaka kell egy saját lámpa is.

A helyi tábornok meg volt elégedve, már amikor megjöttünk a munkánkkal, mi is örültünk, hogy végre lehet lapátolni, mert már szétfagytunk a buszon. Később persze a melegedő buszon pihentünk, de vissza megint a fridzsiderrel jöttünk. Egyéként kiástunk, körbeástunk jó pár kocsit, hogy a hómarók el tudjanak menni mellettük. Szalag korlátot kellett még átvágni itt-ott. Még éjszaka a fenti részen megindult a forgalom, ahonnan az osztrák sógorok küldtek hómarókat. Valóban gázos volt a helyzet voltak 2-3 m magas hó falak kőkeményre fagyva. Személyt nekünk már nem kellett kimenteni, de az volt az utasítás, hogy kocsiban nem éjszakázhat senki (kivéve kamion).

Az önkéntesek jártak és osztottak kaját és Teát, voltak külföldiek is. Itt jut eszembe, hogy a kamionok legalább 80 % külföldi volt és a hóban a személyautó döntő többsége is külföldi rendszámú volt. Így a BM „megmentjük SMS” nem hiszem, hogy bármit is ért akkor már mikor elküldték. A tábornok megköszönte a végén a munkát és eljöttünk,hazaértünk reggel 6- ra.Amint beestem itthon hívtak, hogy lehet vissza menni, ha akarok de mondtam, ha nem muszáj akkor most kihagyom.

- - - - - - - - - - - -

20130315-Havazas08.jpg

Én is ott voltam 15-én az M1-esen a között 40 fő tűzoltó között aki próbált segíteni. helyzet a következő volt: kora délután kaptam a hívást hogy menjek be ha tudok... nem kötelező ez nem behívás de ha tudok menjek... mentem. 14 körül bent voltam 15 körül indultunk és a tett helyszínére este hét körül értünk oda ahol a tényleges munkát megkezdtük. Kétszer álltunk út közben több órát, egyszer rendőri felvezetés miatt vagy miért... másodszor nem is tudom, vártunk egy kárhely parancsnokot vagy nem tudom de tény hogy, 4 óra kellett 100km megtételéhez. Eszközeink: 40 db szenes lapát volt, se rádió, se lámpa, se semmi, kaját civilek hoztak meg teát is (de ha jól tudom teát mi is vittünk de az a buszunkon maradt).

4 buszból segítettünk ki turistákat, kocsikat kapartunk, ki illetve hó akadályokat szedtünk szét és megjött egy osztrák hókotró ami kb. 1 perc alatt odébb rakott annyi havat, mint mi 3 óra alatt.... Na de az ami a legfelháborítóbb volt hogy a TEK segít.... TEK ült a Q7-esbe, ennyi volt amit mi láttunk. A rendőrök rendesek voltak, adtak ők is teát meg irányítottak az álló forgalmat...Hajnalig voltunk ott.

- - - - - - - - - - - -

20130315-Havazas07.jpg

Csütörtökön az indultunk haza Budapestről 17 óra magasságában! Az M7-es autópályára simán felengedtek bennünket,pedig a tömegkarambol miatt már akkor le kellett volna zárni! El is jutottunk Martonvásárig,ahol letereltek bennünket a régi 7-es útra! Na onnantól fogva lépésben araszolgattunk előre! Az araszolgatás folyamán több rendőrtől kértünk felvilágosítást a helyzetről, de ők sem tudtak semmit mondani, mert NEM VOLT INFORMÁCIÓJUK! Csak azt tudták,hogy őket erre az útszakaszra irányították valamikor a délután folyamán,de hogy máshol mi van arról fogalmuk sem volt!

A felelősség kérdése ebben a helyzetben szerintem összetett! Felelős a közútkezelő, ugyan is sehol nem találkoztunk a hófogó kerítésekkel! Máskor még májusban is kinn voltak, most meg a hét elején beszedték őket, bár a meteorológia már akkor előre jelezte a havazást és a viharos szelet!Felelősnek jelöltem meg azt az irányítási rendszert, amit már régóta szidunk és jelezzük az OKF felé az alkalmatlanságát! Felelősnek jelöltem meg a mentésben részvevők közötti kommunikációt,ami nagyban növelte és elősegítette a nagybetűs KÁOSZT! Felelősnek jelöltem meg azt a személyt,személyeket, aki,akik irányították a mentést a késedelmes és szakmaiatlan intézkedések sokaságáért! Viszont Pintérrel ellentétben nem tartom felelősnek az utazókat, akik későn vagy egyáltalán nem kaptak korrekt tájékoztatást az utak állapotáról! Mi is próbáltunk az OKF honlapjáról információhoz jutni,de az aktuális helyzetről SEMMIT NEM ÍRTAK! Megemlítettem azt az abszurd helyzetet is hogy az állomány védőruházatának cseréje több mint egy éve várat magára, de az M10 -es ruha bevezetésére volt pénz!

- - - - - - - - - - - -

20130315-Havazas06.jpg

Tegnap szolgálatban voltam és teljes volt a káosz! -művelet-irányítás azt se tudta hol van! - PAJZS behalt! kétszer teljesen -a reggeli riasztás este 6 körül jött meg a pajzson!! - KAP online is meghalt ma! -intézkedések egymással szemben össze vissza és még sorolhatnám!

- - - - - - - - - - - -

20130315-Havazas05.jpg

Hiányos és rossz állapotú védőfelszerelésben dolgoznak erőn felül a kritikus helyzetben a tűzoltók. Lyukas csizmák és szakadt védőruhák nehezítik a mentésben résztvevőket. Már 2010-ben is 1000 db új védőruha hiányzott, mára már ez a szám a többszörösére nőtt. Sajnos elfogyott a 2011-12-es keret a 10M egységes rendészeti egyenruhára. A fekete színű gyakorló ruha használatát megtiltja az OKF 2013.12.31-el, így nem marad semmi, amit a tűzoltók zord időjárásban a bevetési ruha alá felvegyenek. Egyszerűen egy ilyen helyzetben majd megfagynak.

A problémát fokozza, hogy a katasztrófavédelem által központosított 105-ös műveletirányítás nem tud kezelni egyszerre 3-5 jelzésnél többet. Az OKF által vásárolt, vagy talált döntéstámogató program, akkor is lefagy, ha nincs káresemény, így gyakori a riasztási közlemények több órás, akár fél napos csúszása. A kormányzati internet hálózat, olyannyira primitív teljesítményű és leterhelt a kémprogram miatt, hogy központi adatokhoz nem lehet hozzájutni és a helyzetjelentéseket sem lehet továbbítani, amiből a bevethető erők és eszközök koordinációját tervezhetnék.

Döntésképtelen, vagy nem merő, ha még is, akkor gyakran egymásnak ellentmondó intézkedések hozó végzettség nélküli vezető beosztású hivatásosok, akik gyakran a civil életből bekerülve egyből tűzoltó főtiszté avanzsáltak.

- - - - - - - - - - - -

20130315-Havazas04.jpg

Húzós nap volt. Még az áram is elment többször. Szívott mindenki nálunk. Újra nálunk csengett ki a 105, avval a különbséggel, hogy nem rendelhetett el riasztást a szolgálatparancsnok, pedig gördülékenyebben ment volna minden.

--Az egyik legfontosabb problémára hívom fel mindenki figyelmét, bár ez mindenhol így működik szerintem, sajnos. Az új rendszer úgy van kitalálva, hogy a túlcsordulás esetén bejövő hívást NEM VEHETED FEL. (??????)

Ne tűnjön nagyképűségnek, de egypár avartüzes időszakot már megértem itt a cégnél és idősebb, tapasztalt híradósok élből pergették a dolgokat a híradóban. Totális profizmussal vették fel a napi 20-30 vagy több riasztást. Ha nem volt benn szer,akkor közvetlen adták a másik városnak, ment minden flottul. Agyban megvolt, hogy nálunk pl. ki és merre jár és hallottuk is egymást a rádióban tehát nem volt gond az sem. Ja és nem voltak variálva soha a kárhelycsatornák sem.

Ha ezt most elmondod egy civilnek, hogy a bejövő segélyhívását nem veheted fel, akkor nem hiszi el majd neked, pedig sajnos így van. Nem szeretek ilyet még gondolni sem, mert ez az ami padlóra tesz, de ha egy összeroncsolódott autóból jön a hívás ahol benn van három gyermek élet és halál közt ???? Egy bizonyítási eljárás kellene a régi jól bevált 105-ös segélyhívások és a mostani kotvány közt.

- - - - - - - - - - - -

20130315-Havazas03.jpg

Azért egyetlen egy jó tapasztalatot tudok elmondani! Eddig mindenki mondott mindent a KMSZ-re! csütörtökön igazából nem panaszkodtam rájuk! Beszorult egy kamionos nagyon durván. KMSZ ért ki előbb, mi csak utána, ugye így az ő esetük. Oda értünk, semmibe nem szóltak bele, az volt amit én mondtam ők is azt csinálták. Rádióztak helyettem is és a kezünk alá dolgoztak. A végén még meg is köszönték! Utána a másik esettnél is ketten a kollégámmal intéztünk mindent és egymással rádióztunk, oldottunk meg mindent és így flottul is ment a dolog! Persze nekik kellett volna, de így azért jobb volt mindenkinek!

- - - - - - - - - - - -


20130315-Havazas02.jpg

Mint sok kollégám én is saját magam tapasztaltam meg a 14-ei szolgálat alkalmával, hogy milyen gyorsan borul össze egy, az égig fényezett rendszer. A 105-ös hívót felváltani kívánó 112 egyeduralmát nem szabad hagyni érvényesülni mert ez a mostani helyzet is annak óriási hibáira emlékeztet. Meg kellene próbálni újra a hivatásos tűzoltóságokhoz visszaadni ezt a lehetőséget, hogy a jelzés beérkezésétől fogva, mint helyileg illetékes bonyolíthassa a komplett segítségnyújtást. Ez a legegyszerűbb és leggyorsabb lehetőség. Én ezt már nagyon rég hangoztatom: a régi rendszernek csak azt a baját kellett volna javítani, hogy a hívás mindig a legközelebb eső tűzoltósághoz fusson be.

- - - - - - - - - - - -

Műveletirányítással kapcsolatban:
- tapasztalat hiánya miatt ekkora volumenű káreset nem tudnak átlátni
- nem volt egy személy, aki kézben tartotta volna az irányítást, több csatornára szétosztották a káreseteket és utána nem lehetett elérni őket
- volt mikor több káreset volt egyszerre egy csatornán, lassú volt az intézkedés
- információ hiányosságok miatt többször előfordult, nagy kerülővel tudtuk csak a kárhelyet megközelíteni
- a hangnem, amit velünk szemben megengedtek maguknak, felháborító volt.
- a védőital és az ellátásról magunknak kell gondoskodni, mert hiába látják, mekkora a káreset nem foglalkoznak velünk
- több esetben kérni kellett, bírálják felül a döntésüket, mert a Daru 500m.-re ment el mellettünk és többszöri kérésre küldték csak oda hozzánk egy 5 perces munkára
- volt jelzés, ami elveszett a rendszerben
- ha tanácsot kapnak, akkor azt okoskodásnak veszik, pedig segítő szándékkal próbáljuk, de majdhogynem kikérik magunknak
- a helyi ügyeletesekkel nem kommunikálnak, akik helyismeret és tapasztalatukból adódóan másodpercek alatt oldanák meg a dolgokat. Szerek, felszerelések, védőruhák:
- 1 védőruha kevés, mert mikor átázik nincs mit felvenni
- szereken rendszeresített lámpák akkumulátor miatt nem használhatóak
- a szerben nem volt fűtés, ami elég emberpróbáló volt
- Szerek javítása kriminális, lassú és nem megbízható
- a szerek felszerelések kiöregedettek ezért folyamatos problémák vannak velük, nem üzembiztosak
- a társszervekkel való kommunikáció nem megoldott

- - - - - - - - - - - -

Most egy csúnya dolgot kérdezek! Miért kell a tűzoltónak havat lapátolni messze a családjától? Mert eltűnt a 100.000 önkéntes pv-s.

- - - - - - - - - - - -

Tegnap XXX-en is beriasztották az embereket. XXX-igvitték busszal őket, azután visszafordultak.

- - - - - - - - - - - -


20130315-Havazas01.jpg

Felhívás és tájékoztatás nélkül kívántak egy mentő akciót indítani az M1 autópálya azon szakaszára, ahol még több mint száz autó van a hó súlya alatt. Mind ez szép is lett volna, de a Hősök terén alig találtunk rá a gyülekező pontra, mert nem volt ott senki amikor odaértünk. Kis idő múlva megjelent a katvédelemtől néhány ember köztük egy tábornok akinek a feladata Pestről útnak indítani az autóbuszokból, tűzoltóautókból, és egyéb járművekből álló konvojt. Tábornokunk elmondja bele a kamerába meg a mikrofonba, hogy ők bizony 1000 önkéntesre számítanak!!! (honnan is, amikor ez az akció sehol nem volt meghirdetve!)…

… Már úgy egy órája lehettünk a találkozási ponton, de csak nem jött az ezres tömeg, hogy havat lapátoljon pedig már előkerült egy katvédes asztalka és székek is, hogy az adminisztrációt kényelmesen el lehessen végezni. Hiszen az ezres tömeg csak azt követően szállhatott fel a buszok valamelyikére, ha már regisztrálták. De csak nem jönnek! Jöttek viszont jó szokásuk szerint Tűzoltók! Meg jöttek még mindenfelől Polgárőrök akik szerették volna a szabadidejüket a szabadban eltölteni hólapáttal a kezükben. De a civil az meg csak nem jött! Nagy nehezen sikerült egy buszt megtölteni a fent említett segítőkkel mikor is elindult a konvoj. Igaz nem ezer emberrel, igaz kicsi konvoj, de még is csak a miénk! Igaz időközben egy önkéntes tűzoltókból álló kis csapat megelégelve a várakozást útnak is indult! Na, mi is a menettel együtt. Irány az M1 autópálya. Az első chek point charlienál természetesen átengedték a jármű oszlopot melynek az élén egy katvéd autó a csillárt felkapcsolva jelezte a fontosságunkat. Szépen komótosan zötyögtünk egészen Tatabányáig minden gond nélkül, amikor is a pályát elhagyva letértünk az útról egy alsóbb rendű útra. Miért is mentünk le? Gondoltam magamban, de mivel én még soha ilyenben nem vettem részt így nem tudhattam mi a helyzet és a szokás ilyenkor így csak gondoltam, amit gondoltam. Bár én azt tanultam, hogy két pont között a legrövidebb út az egyenes. Tévedtem, mert van aki mindig tud egy rövidebb utat. Természetesen mi sokáig nem is tudtuk, hogy a pálya melyik kilométeréhez megyünk, de egy telefonhívást követően kiderült, hogy Bábolnán kerül sor a mentésre. Kb 3 és félórányi kocsikázást követően visszajutottunk az autópályára és zökkenő mentesen el is jutottunk a 90 kilométerig ahol meglepő módon nem csak a felhajtás volt megtiltva, hanem a lehajtás is. Felvezető autóból kiszáll a katvéd bácsi, hogy beszéljen a rend őrével. Rövid 20 perc alatt kiderül, hogy arra azért nem tudunk menni, mert hó akadály van és a szemmel is igen közelinek tűnő felüljárót nem tudjuk megközelíteni! Igaz azt is látom, hogy velünk párhuzamosan haladnak a mindenféle autók pl. a már korábban említett önkényes tűzoltók akik előbb elindultak mint mi.

Mondjuk a rend éber őrének, hogy semmi gond itt egy csomó jó képességgel megáldott megszállott, aki szeretne lapátolni, hiszen ezért jöttek! Azt bizony nem lehet! Hangzott a dörgedelmes válasz és a miért nem kérdő szavakat használva azt is megtudhattuk, hogy azért nem, mert ő csak oda ki van állítva! Türelmünket kérve rettenetes telefonálgatásba történő beleesést követően megtudtuk, hogy egyszer csak jön egy rendőrségi felvezető autó és majd az felvezet minket! Így is történt. Húsz perc után meg is érkezett és átvezetett minket azon a hótorlaszon, amit mi bizony szabad szemmel nem is láttunk! Mert nem is volt! Szóval átvezet minket oda, ahová magunktól is el tudtunk volna jutni, majd a felhajtónál mint aki jól végezte dolgát (hiszen jól is végezte) a rendőrautó félreállt és jelezte, hogy innen szabad az út. Így 10 kilométerre a bevetés helyszínétől újra faltuk a kilométereket igaz több ponton csak a pálya fele volt járható, de legalább járható volt. Ekkor én még mindig azt gondoltam naivan, hogy a 81-82 szelvényben hihetetlen méretű hótorlasz alá szorult autókról fogok képeket készíteni, de ekkor jött a hetedik megdöbbenés! A megadott paraméterek helyszínén szerencsére ment a forgalom igaz egy sávon, de ment! Kérdem a kollégámtól, hogy itt akarnak lapátoltatni az önkéntesekkel úgy, hogy a kamionok ott sedernek a külső sávban a belsőből meg kis lapátokkal kell a szántóra hordani a havat? Ez inkább e hómaró dolga lenne vagy nem? Mivel azonban már el múlt négy óra nekünk pedig nem sikerült megörökítenünk az önként vállalt mentési munkálatokat, így vissza indultunk a szerkesztőségbe, hogy azt a kevés jó képet amit csináltunk be tudjuk tenni az esti híradóba.

KONKLÚZIÓ:

-Sem a rend őrei sem a katvéd sem más szervezetek nincsenek összehangolva és nincs szervezett mentés!

- Semmi mást nem kellett volna tenni, mint addig haladni az autópályán ameddig lehet és ha már nem lehet azt valószínűleg a hó miatt nem lehet így már meg is érkeztünk volna a helyszínre ahol lehetett volna segíteni!

- Véleményem szerint az önkéntes civilek már csak azért sem jöhettek oda a gyülekezési pontra, mert ők már ott voltak a helyszíneken tegnap is meg előtte is és segítettek a rászorulóknak önmaguktól is! Ez semmilyen szervezést nem igényelt illetve ezen a közösségi portálon szervezettebb volt minden, mint a katvédnél.

- - - - - - - - - - - -


20130315-Havazas10.jpg

XXX-ből 8 fő berendelve, majd mikor felértek a megyére megkérdezték, mit keresnek ott, senki nem kérte őket! Addig az emberek az autópályán fagyoskodtak!

- - - - - - - - - - - -

XXX megyében egy hókotró volt és 22 órakor lejárt a munkaideje. Utána csak a gazdákra számíthattunk, akiknek egy részét már megbüntette a katasztrófavédelem.

- - - - - - - - - - - -

Nálunk szombaton berendeltek a vasárnapi szoliból 9 embert mondván, nagy szükség van rájuk az autópályán! Beérkeztek a laktanyába, beöltöztek védőruhába majd elindultak a megyére! Megérkeztek és azzal fogadták őket,hogy mit keresnek itt!A megdöbbenés ült ki az arcukra, hiszen azt hitték azért hívták el őket a családjuktól szombaton,hogy segíthessenek! Ezek után felültették őket egy buszra átvitték Tatára a csapatot! Ott megköszönték azt, hogy eljöttek és még öt órán keresztül ingáztatták őket mindenhova, de egy kapavágás nélkül tértek haza! Tudom, ez is egy sikertörténet, de a kollégáim nem így élték meg! Ja és nem mellesleg mondták nekik, hogy az árvíznél majd számítanak rájuk!

- - - - - - - - - - - -

XXX-ről is behívtak 5 főt, fölutaztak a megyére majd XXX-re és mielőtt oda értek volna, visszafordították őket, jöjjenek haza. Itthon egyelőre az az infóm, hogy önként és dalolva mentek, nem berendelés volt.Jó vicc a hivatás tudattal.

- - - - - - - - - - - -

Szombaton nálunk is körtelefon volt, hogy ki tud bejönni, össze is jött olyan kb. 100-120 ember, önkéntes külsősökkel együtt. Elindultak buszokkal, kb. 30 km után meg visszafordították őket. Ennyi volt. Ja, a szolgálatban lévőket is leváltották, ha menni akartak meg még hasonlók. Úgy a fél szolgálat elment.

- - - - - - - - - - - -

Végül egy számunkra is megküldött levélből, melynek írója az ATV Egyenes beszéd című műsorában Dr. Tóth Ferenc országos polgári védelmi főfelügyelővel folytatott interjúra reagált. A levél írója a nevét is vállalta:

„…Nagyon nem szokásom mások ingét magamra venni, de az OKF Veszélyhelyzet-kezelési Főigazgatói Szervezet Ügyeleti és Nukleáris –veszélyhelyzet kezelési Főosztály Ügyeleti Osztályának (!) valahai főügyleteseként nem tudom leküzdeni magamban az érintettség szégyenét. Annak ellenére sem, hogy 2006 óta nem vagyok a testület tagja. Akkor tűzoltó alezredesként nyugállományba helyeztek, ezért aztán nem vagyok nyugdíjas (sem?). Mivel teljes mértékben szabályozatlan, nehezen kiszámítható kockázatú a munkakörnyezet, ezért tűzoltóként mindig azt kellett tudomásul vennünk, hogy nincs hibátlan beavatkozás. Ezért arra kell törekednünk, hogy a szakmai ismereteink és a rendelkezésünkre álló eszközök maximális hatékonyságú alkalmazásával, az eskünkben fogadott áldozat-vállalással mindig megtegyünk mindent, amit csak lehetséges, az emberek és javaik megmentésére, a károk mérséklésére. A tűzoltói munka természetes része a beavatkozások után, a tapasztalatok összegzése közben a hibák feltárása is; éppen azért, hogy a jövőbeni hasonló eseteknél azok mindinkább elkerülhetők legyenek. …

…Nem hittem a fülemnek, ahogy sorjáztak a megdöbbentő mondatok:

1. Mit csináltak 14-én? - Dolgoztunk.

2. - Elmondom, hogy mi a katasztrófa fogalma…

3. … ezen egyeztethetünk a műsoridő végéig.

4. ... publikálunk vagy mentünk … mentsünk vagy írjunk egy cikket (?)

5. … nem egy nyelven beszélünk. – Úgy látom nem ért.

6. Miért a központot nézi ? (mert például Győrbe megy, vagy azért mert a megyei szervezettől nem fogadja el pl. az MTVA a riasztási-tájékoztatási közlemény közreadatását.)

7. - Miért maga a kormányhoz megy, ha helyben van dolga?

8. … ez a baj, hogy önök (?!?) ezt hiszik.

9. … csak a negatívumokat látják. Nem azt kéne látni, hanem a tényeket.

10. –Az, hogy én ott ragadok a családommal az hipotetikus, mert a feleségem nem engedi és egészen biztos jó döntést hozunk.

11. –Az úgy nem megy, hogy az állampolgár szolgáltatásként várja el...

12. … valahol mások is hibáztak, nemcsak mi.

13. …mint, ahogy az én kollégáim sem mentek kirándulni.

14. … én mint állampolgár élek szabadon, szabadosan (?), teszem a dolgom, de ha bajba kerülök az államra hárítom a felelősséget. Azt gondolom, hogy ez nem egy korrekt gondolkodás.

15. – Ez egy merész képzettársítás, hogy 14000 ember beszorul a „csőbe” és úgy jön ki, hogy ott várja 14000 rendőr, tűzoltó és katona.

16. Az osztrák mentőegységek vezetőjének nyilatkozatáról. – Ezt meglepve hallom… , katasztrófaturistaként jöttek az országba. (???!!!???) –Ha én itt mondok egy kis képzettársítást, akkor az igaz?

17. – A katasztrófa elleni védelem ennél komolyabb dolog, … mint hogy én átmegyek Alaszkába, és ott látok egy vörös hajú embert, és akkor azt mondom, hogy Alaszkában mindenki vörös hajú. (?!?)

18. … sok felelőtlen ember útnak indult.

19. – Csak egy szűk szegmensét látják a folyamatnak és abból általános következtetést vonnak le.

20. … nem indult el mind a 10 millió, miért csak ez a 14000 (?)…

21. … azt sulykolja, hogy a katasztrófavédelem egy olyan univerzális szolgáltatás, hogy ha bárkinek bármi gondja van, elfogy otthon a kenyere, akkor nekünk mennünk kell, azt meg kell oldani.

22. – Ha segíteni akar, akkor nem egy ilyen Össztűz jellegű műsort kellene végezni.

23. … jó dolog lejáratni a polgári védelmi szervezeteket?

24. … 2006-ban öt ember halt meg.

25. … azért volt (tragikus) ez a hétvége, mert nem halt meg senki

A fenti mondatok egyenként is megengedhetetlen stílust, szemléletet és megalapozatlan szakmai önhittséget mutatnak. Mivel már 7 éve nem vagyok állományban és nem követem naprakészen a szakterületi jogszabályok és a védelmi szervezet változásait sem, valamint tiszteletben tartva a tényleges végrehajtók, beavatkozók elkerülhetetlen hibáihoz való jogát, én e-helyt nem tudom/akarom megmondani (főleg utólag okosan), hogy mit kellett volna tenni. Elnézést kérek, hogy az idézetek miatt ilyen hosszú lett, pedig csak egy mondatot akartam írni: Volt tűzoltóként és katasztrófavédelmi főügyeletesként is szégyellem magam, és megkövetem Önt és a Nyilvánosságot Tóth Ferenc nevében (is). Csabai László nyugállományú tűzoltó alezredes”

- - - - - - - - - - - -

A havazásban a fuvarozók kárát 60 millió forint körülire becsülte az MLBKT. A fuvarozói szervezet szerint is az információhiány volt az egyik legnagyobb gond a havazásban.


Források:
http://htfsz.hu/downloads/Kommentar_nelkul.pdf
http://mlbkt.hu/2013/03/az-informaciohiany-okozta-a-legtobb-veszteseget-a-hofuvasban/
 

A bejegyzés trackback címe:

https://doku.blog.hu/api/trackback/id/tr595175886

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása